Faceți căutări pe acest blog

Creştinism Ortodox

vineri, 12 mai 2023

TOMA (omul credincios)

"Unii se laudă cu mașinile lor, alții cu casele lor dar eu mă laud cu numele Domnului, Dumnezeului meu. Aceștia s-au împiedicat și au căzut iar eu m-am sculat și m-am îndreptat." Doamne ajută!Când tânjești la mai mult decât ai,pierzi și ce-ai avut înainte!



Oricând îi facea lui Toma
 Cineva vr-un mare rău,
 El spunea cu bunătate :... 
„Las-că vede Dumnezeu".

Mulți râdeau atunci de dânsul
 Socotindu-l că-i țicnit,
 Iară alți-n gura mare 
Nu-l scoteau din pocăit.

„Tomo... îi ziceau adesea 
Dintre rude și vecini
 — Greu e să mai trăiești astăzi
 Ca și cei dintâi creștini...

Azi cuvintele Scripturii 
Cu privire la dușmani,
 Nici de loc nu-s respectate, 
Căci nu fac nici cât doi bani.

Cum ? Când unul te lovește 
Sa-l ierți ? Să nu te răzbuni ? 
Și răbdând, tu pentru dânsul 
Să mai faci și rugăciuni ?

Cum ? Când unu-ți cere haina
 Și cămașa să i-o dai ? 
— Apoi, cu învățătura asta 
Te lași păgubaș de Rai...".

Astfel îi spuneau lui Toma 
Mulți din cei fără Iisus,
 Dar el nu-și pierdea nădejdea
 În Stăpânul Cel de Sus.

Zilnic avea bietul Toma 
Fel de fel de supărări,
 Dar le trimitea pe toate 
Colo sus, în alte zări.

Așa, într-o zi se duse
 Cu boii săi la arat.
 Dar acolo când ajunge
 Vede-un lucru necurat.

Vecinul său de alături, 
Ascultând drăcescul glas,
 A intrat cu arătura 
În ogorul lui, cu-n pas.

Toma se mâhni în sine
 Dar își zise-n gândul său:
 „Nu-l mai dau în judecată...
 Las-că vede Dumnezeu".

Vecinul văzând că Toma
 Nu i-a zis nici-un cuvânt, 
Se gîndi : „E bună treaba, 
Am de-acum mai mult pamânt.

Dacă toți ar fi ca Toma 
Lasă-mă ca să te las,
 Hei... aș mai intra cu plugul 
Și la alții cu vre-un pas.

Dar ceilalți sânt răi ca ciuma 
Și la ei dac-aș intra, 
M-aș certa, ba chiar m-aș bate
 Și ani mulți m-aș judeca.

Deci, mă mulțumesc ca Toma
 E un om nepăsător, 
Și la anul... tot la dânsul
 O să intru în ogor".

Cam așa i-a pus în minte
 Diavolul cel necurat, 
Și după un an de zile 
Credeți oare c-a uitat ?

Nu, căci boala lăcomiei
 Se vindecă foarte greu
 La acei creștini de nume 
Care n-au pe Dumnezeu.

Când sosi iar primăvara 
Și veni din nou să are, 
Intră în ogor la Toma 
C-o bucată și mai mare.

Trase-o brazdă, trase două,
 Și-i părea că-ntinerește,
 Văzând el singur cu ochii
 Cum ogoru-i se mărește.

Apoi își mai zise-n sine :
 „Hei... la anul eu socot
 C-am să capăt de la Toma
 Poate chiar ogorul tot".

Însă ca și la comandă
 Boii i s-a-mbolnăvit
 Și-n aceiași zi pe brazdă 
Amândoi au și murit.

Atunci a-nceput a plânge
 Blestemându-se pe el,
 Cunoscând că-l înșelase
 Cornoratul cel mișel.

Soarele era la toacă,
 Și plângea tot lângă boi, 
Când deodată-apare Toma
 C-o căruță de gunoi.

Și acolo ce să vadă,
 Iată pe ogorul lui
 Doi boi morți căzuți pe brazdă,
 Sânt boii Vecinului.

Doamne... ce înseamnă asta
 Se mira și el în gând, 
Dar îl lămuri îndată 
Vecinul său suspinând :

Tomo... m-a pedepsit Domnul 
Pentru lăcomia mea, 
Iată-acum deabia-mi dau seama
 C-am făcut o faptă rea.

la-ți, te rog, pământul care 
Pe nedrept ți l-am luat, 
Ca să nu mă pedepsească 
Mai rau Cerescu-mpărat.

Și de azi voi ține minte
 Că e drept cuvântul tău,
 Ale noastre fapte toate 
Ni le vede Dumnezeu.

sursa: Nicodim Măndiță - Calea sufletelor în veșnicie. 24 de vămi ale văzduhului


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

„Mulţumesc” e un cuvânt uşor de spus. Adaugă-i un zâmbet, puţin suflet şi rosteşte-l cât de des poţi, verbal sau în gând. Cu fiecare mulţumesc îţi înmulţeşti ocaziile de a fi recunoscător, aşa cum cu fiecare zâmbet îţi creşti calitatea relaţiei cu ceilalţi.

Sfintii Zilei

Arhivă blog